Xerrades per a secundària i batxillerat

A continuació podeu veure les xerrades i tallers que impartiran investigadores i investigadors de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i dels quatre instituts de recerca: ICIQ, ICAC, IISPV i IPHES. Es tracta d’una activitat de la Nit Europea de la Recerca. Les conferències tindran lloc als centres o de manera virtual, si la situació sanitària no ho permet, la setmana del 20 al 24 de setembre de 2021 i s’han de reservar. Podeu enviar un correu a comciencia(ELIMINAR)@urv.cat amb el nom del centre i el títol de la xerrada o taller que demaneu, el dia de la setmana i l’hora que us aniria bé. S’acceptaran per ordre d’inscripció i un màxim de dues xerrades/tallers per centre educatiu.

“L'aire que respirem a casa pot afectar el cervell?” (reservada)

Durant la pandèmia, les persones hem passat encara més hores de les habituals a casa. Molts dels productes de consum que hi tenim contenen substàncies químiques que poden ser alliberades a l'aire. Amb la respiració, poden arribar al cervell i provocar-hi danys. Voleu saber quins experiments fem al laboratori per estudiar-ho?

Edat recomanada: s’adapta a les edats que es proposin

Durada de l'activitat: una hora aproximadament

Necessitats: ordinador, projector i pantalla

Qui la imparteix: Roser Esplugas, investigadora postdoctoral del Departament d’Enginyeria Química de la URV


“La ciència de les ciutats a través de la mobilitat i les dades” (reservada)

Durant les darreres dècades s'han incrementat molt les persones que viuen a grans ciutats, la qual cosa ha donat lloc a nous reptes. Però gràcies a la revolució digital i l'adopció de les noves tecnologies, disposem d'informació sobre l'activitat humana amb un nivell de detall sense precedents. En aquesta xerrada aprofundirem en fenòmens com la congestió, el medi ambient o la propagació de patògens, i com la recerca i les noves tecnologies poden ajudar a millorar la vida a les ciutats.

Edat recomanada: de 14 a 18 anys

Durada de l'activitat: 40 minuts

Necessitats: ordinador, projector i pantalla

Qui la imparteix: Aleix Bassolas Esteban, investigador postdoctoral Juan de la Cierva del grup de recerca Alephsys, del Departament d’Enyineria Informàtica i Matemàtiques de la URV


“Efficient cooling systems for compact high processing microelectronic device” (reservada)

Els dispositius electrònics s'han convertit en una part essencial per a gairebé tots els àmbits de la vida. La compacitat i les altes exigències de processament plantegen problemes d’excés de generació de calor dins dels dispositius. L'elevat flux de calor generat s'hauria d'eliminar de manera adequada i uniforme mitjançant un sistema de refrigeració eficient per mantenir la microelectrònica en límits de temperatura de funcionament segurs per a una durabilitat i vida útil més llarga. Aquesta conferència inclourà les tècniques modernes i eficients de refrigeració per a un funcionament segur de dispositius microelectrònics.

Edat recomanada: de 12 a 16 anys

Durada de l'activitat: uns 40-45 minuts

Necessitats: ordinador, projector i pantalla.

Qui l'imparteix: Hussain Ahmed Tariq, investigador predoctoral COFUND del grup de recerca CREVER, del Departament d’Enginyeria Mecànica de la URV, i Kandeel Shafique, investigadora predoctoral COFUND del grup de recerca NEPHOS, del Departament d'Enginyeria Electrònica, Elèctrica i Automàtica de la URV

La xerrada s’impartirà en anglès


"Humans i pedres" (reservada)

Quina tecnologia utilitzaven els nostres avantpassats? Com construïen les eines? Amb quins materials? La fusta, el sílex o el quars servien per construir destrals, puntes de sageta, ganivets, etc. A més, fregant dues fustes eren capaços de fer foc. En aquesta sessió retrocedirem fins a la prehistòria, un període que ens ajuda a entendre com som avui dia els humans. Es tracta d'una demostració explicada de les principals fites dels orígens de la tecnologia humana. Es fabriquen en directe eines prehistòriques mentre es donen a conèixer qüestions sobre l'evolució humana, el paleoambient o l'aprofitament dels recursos naturals.

Edat recomanada: a partir d'11 anys (adaptable)

Durada de l'activitat: uns 60 minuts

Necessitats: altaveus i pantalla (en cas que es faci virtual)

Qui l'imparteix: Miquel Guardiola, tècnic de socialització de l’IPHES


“Fulles artificials: una manera de cuidar el planeta (reservada)

Introducció de nous materials capaços de reduir el CO2 de l'atmosfera i convertir-los en materials útils perquè es puguin reciclar. Introduirem els conceptes d’electroquímica, piles, bateries... I explicarem el concepte de catalitzador.

Edat recomanada: 16-18 anys

Durada de l’activitat: 60 minuts

Necessitats: ordinador, projector i pantalla

Qui la imparteix: Neus Sunyer i Pons, investigadora predoctoral al grup Galán-Mascarós de l’ICIQ


“Señoría, la Química es inocente” (reservada)

La química ha estat injustament acusada de ser artificial i nociva. La meva missió en aquesta al·legació serà actuar com a advocat de la química i exposar totes les proves sobre el paper beneficiós i imprescindible que té en el dia a dia (alimentació, farmàcia, cosmètica, etc.).

Edat recomanada: 12-18 anys.

Durada de l'activitat: uns 45 minuts

Necessitats: ordinador,  projector i pantalla

Qui la imparteix: Daniel Schorn García, investigador predoctoral del Departament de Química Analítica i Química Orgànica de la URV

La xerrada s'impartirà en espanyol


“L'ofici d'arqueòloga: el CSI del passat” (reservada)

Explicarem què fem els arqueòlegs. Com excavem? Com enregistrem les troballes? Per què ho fem com ho fem? I també com podem reconstruir el que va passar fa milers d'anys?

Edat recomanada: s’adapta a totes les edats

Durada de l'activitat: entre 45 minuts i 60

Necessitats: ordinador, projector i pantalla

Qui la imparteix: Amelia Bargalló Ferrerons, investigadora postdoctoral Juan de la Cierva de l’IPHES


“Què és la malaltia del fetge gras no alcohòlic?” (reservada)

Sabeu què és la malaltia del fetge gras no alcohòlic (MFGNA)? És una malaltia de la qual es parla poc però és molt més freqüent del que sembla. Explicarem què són les malalties metabòliques i del fetge, i parlarem de la MFGNA, les causes i les conseqüències. Finalment donarem a conèixer la nostra recerca amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida de les persones que la pateixen. També acostarem el públic a la recerca i a les vocacions científiques.

Edat recomanada: 12–18  anys

Durada de l'activitat: 30-40 minuts amb preguntes i debat

Necessitats: ordinador, pantalla i projector

Qui la imparteix: Laia Bertran, investigadora predoctoral del Grup d'Estudi en Malalties Metabòliques Associades a la Insulinoresistència (GEMMAIR), del Departament de Medicina i Cirurgia (URV)- IISPV


“Alimentació sostenible: bo per a tu, bo per al planeta” (reservada)

Sabies que els aliments viatgen una mitjana de 5.000 km abans d'arribar al plat? I que es necessiten uns 3.000 litres d'aigua per fer una hamburguesa? En aquest taller descobrirem què entenem per sostenibilitat alimentària, analitzant l'impacte ambiental, social i econòmic dels aliments que comprem cada dia. Si vols conèixer la petjada ecològica de la teva dieta i descobrir com pots protegir el planeta amb la teva forquilla, aquest taller és per a tu!

Edat recomanada: a partir de 12 anys

Durada de l'activitat: 30-45 minuts

Necessitats: ordinador, projector i pantalla.

Qui la imparteix: Xavier Salvadó Granel, investigador predoctoral del programa Ciutat, Territori i Planificació de la URV


“Datación de un yacimiento y reconstrucción de un paisaje perdido en el pasado” (reservada)

L’activitat consisteix a mostrar als alumnes un sistema de datació dels jaciments paleontològics i de reconstrucció de paisatges del passat utilitzant fòssils de petits mamífers.

Edat recomanada: 16-18 anys

Durada de l'activitat: uns 50 minuts

Necessitats: ordinador, projector i pantalla

Qui la imparteix: Pedro Piñero García, investigador de l’IPHES

La xerrada s'impartirà en espanyol


“Arqueologia i desigualtats” (reservada)

En aquesta xerrada explicarem en què consisteix l'ofici de l'arqueologia. Per fer-ho establirem paral·lelismes entre les dinàmiques de gènere en societats antigues amb la nostra societat actual. Una oportunitat per fomentar la sensibilització sobre la desigualtat de gènere en la ciència i fomentar la vocació científica.

Edat recomanada: segon cicle d’ESO i batxillerat

Durada de l'activitat: 40 minuts amb diàleg amb els participants inclòs

Necessitats: ordinador, projector i pantalla (es necessita poder reproduir el so)

Qui la imparteix: Lídia Colominas, investigadora del Grup d'Investigació en Arqueologia del Paisatge (GIAP) de l’ICAC


“Les arrels de la fantasia medieval: Gustave Doré i el poder del que és sublim”

Taller que té l'objectiu de relacionar els diferents elements clau dels productes literaris i audiovisuals de la fantasia medieval amb referències de la cultura popular de l'època romàntica.

Edat recomanada: a partir de 4t d’ESO

Durada de l'activitat: 1:30 h (es pot demanar adaptació)

Necessitats: ordinador, projector i pantalla

Qui la imparteix: David Vilata, investigador predoctoral del Departament d’Història i Història de l’Art de la URV


“Lava lamps” (reservada)

Les llums de moviment líquid (que la majoria de la gent coneix com "llums de lava") existeixen des de fa dècades. Des de la primera aparició a la dècada del 1960, les làmpades de lava han estat un aparell familiar en dormitoris universitaris i dormitoris per a adolescents de tot el món. Les làmpades de lava són en realitat dispositius força simples. Es basen en principis científics molt senzills i només consten d'uns quants components simples. Funcionen a causa de dos principis científics diferents, la densitat i la polaritat. En aquest taller construirem un llum de lava, amb materials comuns, com ara ampolles de plàstic, oli, refrescos, colorants alimentaris i aigua. Abans de l'experiment, explorarem alguns conceptes bàsics de física, com ara l'absorció de calor, la dissipació de calor, els fenòmens hidrofílics i hidròfobs, la densitat o la polaritat.

Edat recomanada: 12-16 anys

Durada de l'activitat: 40 minuts

Necessitats: ordinador, projector i pantalla

Qui la imparteix: Kurias George (COFUND), Farnoosh Hormozinezhad (COFUND), Ronaldo Luís Höhn (COFUND), Mohsen Goraki Fard, Koorosh Kazemi i Akim Lavrinenko, investigadors/es predoctorals del Departament d'Enginyeria Mecànica de la URV.

La xerrada taller s'impartirà en anglès


Fes la teva marca personal i emprèn

En aquesta xerrada taller parlarem de l’autoconeixement com a eina de l’empremta personal. On volem arribar? També es tractarà de la definició de valor i de com generar una idea d’emprenedoria. S’introduirà també el concepte de branding i les regles per crear una marca. Es tractarà de l’impacte al mercat amb l’objectiu de crear una marca personal que sigui distintiva.

Edat recomanada: A partir de 15 anys

Durada de l'activitat: 90 minuts

Necessitats: ordinador, projector i pantalla

Qui la imparteix: Ena Matos, investigadora predoctoral de Dret Públic.

La xerrada taller s'impartirà en castellà


D’altra banda i tenint en compte que la Nit de la Recerca s’organitza conjuntament amb altes institucions catalanes, es proposen, a més, tres xerrades d’investigadores i investigadors d’altres instituts de recerca que també s’ofereixen als centres tarragonins i, per tant, es poden demanar:

OpenTEK: ciència ciutadana per documentar els impactes del canvi climàtic

Proposem una activitat en escoles semirurals on ensenyarem als estudiants com es fa una entrevista etnogràfica per documentar els impactes del canvi climàtic que ha observat la gent gran al territori. Els participants faran l’entrevista i pujaran les dades a l’app de ciència ciutadana opentek.eu.

Edat recomanada: ESO i batxillerat

Durada de l'activitat: 45 minuts

Necessitats: ordinador, projector i pantalla

Qui la imparteix: Petra Benyei, investigadora de l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB)


“H20: què sabem d'aquesta sorprenent molècula?” (reservada)

Les molècules d’aigua (H2O) tenen un caràcter camaleònic. Aquesta sorprenent adaptabilitat fa possible la vida a la Terra, que hi hagi una gran varietat d'estructures tant en l'estat sòlid (gel) com líquid (aigua), que tingui propietats especials (el gel s'expandeix), que sigui capaç de segrestar altres molècules, que es dissociï actuant com a dissolvent i que actuï com a medi de transport i de combustible. La llista sembla no tenir aturador i veurem com la combinació màgica d'aigua i llum solar indueix moviment.

Edat recomanada: ESO i batxillerat

Durada de l'activitat: 45 minuts

Necessitats: ordinador, projector i pantalla

Qui la imparteix: Jordi Fraixedas, investigador de l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia


“La xarxa d'escoles marines de l'Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC)” (reservada)

La cultura científica marina és un dels nostres deures pendents, especialment en un món canviant on el coneixement és vital per prendre decisions responsables i informades en el context del desenvolupament sostenible. En aquesta xerrada es vol explicar l'experiència de treball i coneixement adquirit per l'ICM-CSIC sobre la cultura científica marina al llarg dels anys i, en especial destacar el treball amb centres educatius. Des de l'ICM-CSIC està emergint una xarxa d'escoles en el context del projecte europeu ResBios per connectar persones preocupades per l'educació científica marina i es vol donar a conèixer per poder expandir-se i crear sinergies.

Edat recomanada: ESO i batxillerat

Durada de l'activitat: 45 minuts

Necessitats: ordinador, projector i pantalla

Qui la imparteix: Janire Salazar, investigadora de Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC)