Xerrades per a secundària i batxillerat

A continuació podeu veure les xerrades i tallers que impartiran investigadores i investigadors de la Universitat Rovira i Virgili (URV), l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ) i l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili. Es tracta d’una activitat de la Nit Europea de la Recerca i, per tant, la majoria dels ponents han obtingut una beca Marie Curie. Les conferències tindran lloc als centres o de manera virtual la setmana del 23 al 27 de novembre de 2020 i s’han de reservar. Podeu enviar un correu a comciencia(ELIMINAR)@urv.cat amb el nom del centre i el títol de la xerrada o taller que demaneu, el dia de la setmana que us aniria bé i si la voleu fer presencial o virtual en directe. S’acceptaran per ordre d’inscripció i un màxim de tres xerrades/tallers per centre.

"Els treballadors forçats espanyols del III Reich: un capítol desconegut de l'exili republicà"

Quan pensem en les víctimes espanyoles del nazisme, directament ens venen al cap els 10.000 deportats a Mauthausen i a altres camps de concentració. En realitat, els alemanys van reprimir els antifeixistes espanyols durant la Segona Guerra Mundial de maneres molt diferents, però la deportació es va convertir en la més brutal i per això la més coneguda. Uns 40.000 espanyols exiliats van ser obligats a treballar per als alemanys a França i a les Illes del Canal construint el Mur Atlàntic. El taller està dedicat a la història d'aquests treballadors forçats espanyols del III Reich gairebé desconeguts i a la lluita de milers d'ells durant els anys seixanta per ser reconeguts per Alemanya com a víctimes del nazisme.

Edat recomanada: a partir dels 16 anys

Durada de l'activitat: uns 45 minuts

Necessitats: ordinador i projector

Qui la imparteix: Antonio Muñoz Sánchez, investigador Beatriu de Pinós del grup de recerca CECOS de la URV


"Les mil formes de pedra: gerros i recipients de materials lítics al món antic"

Quan pensem en els gerros que utilitzaven els antics, immediatament ens venen a la ment els famosos gerros de ceràmica. Però, sabies que no estaven fets només d'aquest material? Les pedres ornamentals de colors o les pedres blanques s’utilitzaven sovint per crear objectes bonics, útils i altament tècnics. Aquesta xerrada se centrarà en els tipus de gerros i recipients antics, tècniques de producció i eines de treball. Una tradició que comença amb els pobles ancestrals d'Orient Mitjà, passant pel Mediterrani clàssic i més enllà...

Edat recomanada: de 14 a 16 anys

Durada de l'activitat: 30-45 minuts

Necessitats: ordinador i projector (en cas que es faci alguna demostració, ja es parlarà amb la investigadora)

Qui la imparteix: Simona Perna, investigadora Marie Skłodowska-Curie del Grup de Recerca Arpa de l'Institut Català d'Arqueologia Clàssica (ICAC)


"La creació de gustos: aliments vegetals i sabors transportats a través del temps" (reservada)

Què és el gust? Els condiments tenen el mateix gust per a tots nosaltres? Quines raons hi ha al darrere del comerç de plantes alimentàries? Com es crea una cultura alimentària? Com, per exemple, es va arribar a associar Itàlia amb "pasta i tomaca" i la Gran Bretanya, amb "peix i patates fregides"? Aquestes són algunes de les preguntes al voltant de les quals aquesta xerrada intentarà fer-nos pensar. Tractarem les raons que hi ha darrere del moviment de plantes alimentàries i com aquest moviment ha impactat en les economies, societats i percepcions del passat, i ha contribuït a crear el món tal com el coneixem. També discutirem sobre la idea de globalització pel que fa a l'alimentació i en aquest marc el canvi de modes de gustos per ressaltar i celebrar la varietat que porta la barreja de cultures i idees.

Prioritàriament virtual

Edat recomanada: de 14 a 16 anys

Durada de l'activitat: uns 30 minuts

Necessitats: prioritàriament virtual

Qui l'imparteix: Alexandra Livarda, investigadora Ramón y Cajal de l'Institut Català d'Arqueologia Clàssica (ICAC)


"Humans i pedres"

Quina tecnologia empraven els nostres avantpassats? Com construïen les eines? Amb quins materials? Materials com fusta, sílex o quars servien per construir destrals, puntes de sageta, ganivets, etc. A més, fregant dues fustes eren capaços d'obtenir foc. En aquesta sessió retrocedirem fins a la prehistòria, un període que ens ajuda a entendre com som avui dia els humans. Es tracta d'una demostració explicada de les principals fites dels orígens de la tecnologia humana. Es fabriquen en directe eines prehistòriques mentre es donen a conèixer qüestions sobre l'evolució humana, el paleoambient o l'aprofitament dels recursos naturals.

Edat recomanada: a partir d'11 anys (adaptable)

Durada de l'activitat: uns 60 minuts

Necessitats: altaveus i pantalla (en cas que es faci virtual)

Qui l'imparteix: Miquel Guardiola, tècnic de socialització de l'Institut de Paleocologia Humana i Evolució Social (IPHES)


“Per què volen els avions?” (reservada)

Durant aquest taller els alumnes veuran alguns conceptes bàsics de l’aerodinàmica i com s'apliquen en l'enginyeria. L'activitat consistirà en una xerrada i finalitzarà amb la construcció d'una ala d'avió que se sotmetrà a un flux d'aire per apreciar la força de sustentació que permet volar els avions. Els investigadors proporcionaran els materials per construir les ales d'avió. Al final de la classe es faran grups de 3 a 5 alumnes perquè les construeixin.

Edat recomanada: 14-16 anys

Durada de l’activitat: 45 minuts

Necessitats: aula amb taules i espais per fer grups. Es necessita ordinador i projector (en cas que es faci presencial)

Qui la imparteix: Paolo Sassi, investigador predoctoral COFUND del grup de recerca Experimentació, Computació i Modelització en Mecànica de Fluids i Turbulència, i Gonzalo Fernández, investigador predoctoral d’aquest grup de recerca de la URV


"La història dels ossos" (reservada)

El treball d'un arqueòleg comprèn des de l'excavació del jaciment fins a l'estudi dels materials que s'hi recuperen. Entre les restes més abundants, es troben els ossos i les dents, pertanyents a humans i animals. L'estudi d'aquestes restes implica tant nocions arqueològiques com metodologies relacionades amb altres disciplines, com la paleontologia, l'antropologia forense o la isotopia. Aquestes anàlisis proporcionen informació molt diversa sobre la vida humana en el passat, des de les característiques físiques d'aquestes poblacions antigues fins a la dieta que menjaven. En aquesta xerrada parlarem d'algunes d'aquestes metodologies amb la idea que els alumnes vegin com és d'important tenir un coneixement multidisciplinari i presentarem casos pràctics, fonamentalment d'època prehistòrica.

Edat recomanada: 12-18 anys.

Durada de l'activitat: uns 45 minuts

Necessitats: ordinador i projector

Qui la imparteix: Patricia Martín, investigadora Juan de la Cierva-Formació de la UB


“La microbiota intestinal: petits amics que viuen amb nosaltres” (reservada)

Sabies que tenim tantes cèl·lules bacterianes com cèl·lules humanes al nostre organisme? Aquests bacteris tenen una funció fonamental per a la nostra salut. La xerrada se centrarà en la flora de l'intestí, coneguda com microbiota intestinal, i es destacarà el seu paper en la modulació del sistema nerviós central mitjançant l'eix intestí-cervell, ja que regula diferents funcions com la nostra resposta a l'estrès o fins i tot la depressió, així com el paper en el metabolisme i en el desenvolupament de malalties com l'obesitat.

Aquesta xerrada s'ofereix la setmana del 16 al 20 de novembre

Edat recomanada: 14-16 anys

Durada de l'activitat: 45 minuts

Necessitats: ordinador i projector

Qui la imparteix: Cristina Torres Fuentes, investigadora Beatriu de Pinós del Grup de Recerca en Nutrigenòmica de la URV


“Viatge a l'invisible: com extreure i veure ADN a casa” (reservada)

L'objectiu principal de l'activitat és conèixer què és l'ADN, amb una introducció prèvia als conceptes bàsics. Per posar-ho en pràctica, es farà una extracció d'ADN de maduixes utilitzant estris que tothom pot trobar a casa: maduixes, sal, sabó, etc. i veure'l a través d'un microscopi làser. L'extracció d'ADN la faran els estudiants treballant en petits grups.

Edat recomanada: 12-18 anys

Durada de l'activitat: 45 minuts

Necessitats: cadires i taules. La visualització s'ha de fer en un lloc fosc.

Qui la imparteix: Alejandra Rojas, investigadora predoctoral COFUND del Grup de Recerca Alimentació, Nutrició, Creixement i Salut Mental de la URV


“Parlem de les indústries culturals i creatives a Catalunya!”

L'objectiu d'aquesta activitat és donar a conèixer les indústries culturals i creatives a Catalunya: què són? per què són importants per a l'economia catalana? com han evolucionat els darrers anys? L'objectiu és presentar-ho d'una manera senzilla, per als no economistes. Explicarem com es poden utilitzar programes bàsics d'economia, ciència i informàtica per entendre el comportament de les empreses a la zona on viuen. Farem algunes proves amb el Google Maps, per visualitzar-ho d'una manera gràfica, interactiva i entenedora. Així, per exemple, podrem veure com es formen clústers.

La xerrada s'imparteix en anglès.

Edat recomanada: 15–18  anys

Durada de l'activitat: 45 minuts

Necessitats: ordinador i projector

Qui la imparteix: Lina Maddah, investigadora predoctoral COFUND del Grup de Recerca Economia Quantitativa, Urbana i Regional de la URV


“Descobrint el bé comú” (reservada)

L'objectiu de l'activitat és oferir als estudiants una manera d'entendre el conegut fenomen de la tragèdia dels comuns, formalitzat per Hardin (1968) i popularitzat després per Elinor Olstrom. El concepte és extremadament rellevant per a la societat, ja que remarca la importància del bé comú (the commons) i l'impacte que causen en la societat aquells comportaments cecs, individualistes i egoistes. Veurem com ara, més que mai, cal posar al centre la col·lectivitat allò comú. L'activitat es durà a terme amb una breu introducció i, a continuació, amb un joc interactiu per als estudiants, que es dividiran en grups. El joc ensenyarà la rellevància de les consideracions a llarg i curt termini a través d'una metàfora fàcilment comprensible: la pesca. 

La xerrada s'imparteix en català i anglès (es pot triar).

Edat recomanada: 16-18 anys

Durada de l'activitat: 45 minuts

Necessitats: ordinador i projector. Papers i bolígrafs

Qui la imparteix:  Giuseppe d'Amico, investigador predoctoral COFUND del Grup de Recerca en Organització i Decisió Econòmica de la URV, i Sebastiano Cattaruzzo, investigador predoctoral COFUND del Grup de Recerca en Indústria i Territori de la URV


“El magnetisme de les tomaques” (reservada)

Els fenòmens magnètics són coneguts des de l'antiga Grècia. El magnetisme o energia magnètica és un fenomen natural pel qual alguns objectes produeixen força d'atracció o repulsió sobre els altres materials. En aquesta xerrada s'expliquen les dues propietats que fan que alguns materials siguin atrets pels imants i uns altres, repel·lits: el paramagnetisme i el diamagnetisme.

Edat recomanada: 1r de batxillerat

Durada de l'activitat: uns 40 minuts

Necessitats: ordinador i projector

Qui la imparteix: David Nieto, doctorand de l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ). Grup del Prof. Galán-Mascarós


"Imaginació i levitació magnètica" (reservada)

Sens dubte, la levitació és un fenomen que captiva la imaginació humana. La ciència ens acosta al coneixement dels mecanismes físics que fan que una substància "suri" a l'aire. Un exemple pràctic d'aquest fenomen és l'atracció i repulsió entre els imants i els superconductors. Una massa tan gran com un tren podria levitar a l'aire?

Edat recomanada: de 2n a 4t d’ESO

Durada de l'activitat: uns 40 minuts

Necessitats: ordinador i projector

Qui la imparteix: Andrea Moneo, doctoranda de l'Institut Català d'Investigació Química (ICIQ). Grup del Prof. Galán-Mascarós


“La revolució solar. Optimisme per al futur!” (reservada)

L'objectiu principal és introduir conceptes d'energia renovable centrats en el Sol com a font. Ens agradaria animar els estudiants, explicar-los que el futur no és tan negre com es diu als mitjans i que la ciència pot ser divertida! Per començar, presentarem el tema en forma de videoclip. Així coneixerem alguns conceptes bàsics i el context en què ens trobem. Després, a través d'una activitat experimental amb cèl·lules solars, els estudiants tindran l'oportunitat de jugar. També farem qüestionaris senzills per resumir els coneixements del taller.

La xerrada s'imparteix en català i anglès (es pot triar).

Edat recomanada: 16-18 anys

Durada de l'activitat: 45 minuts

Necessitats: ordinador i projector. Accés a l'electricitat, taula i algunes cadires

Qui la imparteix:  Alfonsina A. A. Torimtubun i i Jakub Tomasz Domagalski, investigadors COFUND del Grup de Recerca Sistemes Nanoelectrònics i Fotònics de la URV


"El més petit i el més gran"

Un passeig per l'univers per aprendre de què està format, com s'ordena i com n’és de gran.

Edat recomanada: de 3r d'ESO a 2n de batxillerat

Durada de l'activitat: uns 45 minuts

Necessitats: ordinador i projector

Qui la imparteix: Joan Guillem Mayans, doctorand de l'Institut Català d'Investigació Química (ICIQ). Grup del Prof. Echavarren


“El microambient tumoral: més enllà de les cèl·lules cancerígenes” (reservada)

Cada any es diagnostiquen més d’1.670.000 casos de càncer de mama nous arreu del món. Tot i que els avenços mèdics en aquest camp han aconseguit millorar la curació i supervivència de les pacients de forma considerable, cada any en moren 520.000 a causa d'aquesta malaltia. En el taller s'explicarà què és el càncer, i la importància que tenen altres elements del cos propers a les cèl·lules tumorals (microambient tumoral) en l'evolució de la malaltia, sobretot se centrarà en la resposta immunitària, que és un dels elements més importants d'aquest microambient tumoral.

Edat recomanada: a partir de 14 anys

Durada de l'activitat: uns 45 minuts

Necessitats: ordinador i projector

Qui la imparteix: Carlos López Pablo, investigador col·laborador del Grup de Recerca en Patologia Oncològica i Bioinformàtica de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV)

Més informació


“Resolent l'enigma de com passen les reaccions: combinant química computacional i experimental” (reservada)

En la xerrada explicarem com he arribat a fer el doctorat buscant descobrir els mecanismes de les reaccions químiques. Els mecanismes de reacció són els camins que segueixen els reactius per donar lloc als productes. Alguns d'aquests camins són molt complexos, per la qual cosa s’ha de veure quin camí trien. A més de fer experiments al laboratori, també podrem utilitzar els ordinadors i simular les reaccions per entendre-les millor.

Edat recomanada: de 3r d'ESO a 2n de batxillerat

Durada de l'activitat: uns 40 minuts

Necessitats: ordinador i projector

Qui la imparteix: Sara López Resano, doctoranda de l'Institut Català d'Investigació Química (ICIQ). Grups del Prof. Maseras i de la Dr. Pérez-Temprano


“Diòxid de carboni, electró i protó: un triangle amorós contra el canvi climàtic!” (reservada)

El nostre planeta necessita cada vegada més energia. Per aquest motiu hem de deixar d'utilitzar els combustibles fòssils, si no volem que la Terra es transformi en una barbacoa pel canvi climàtic. Per sort hi ha una solució, la conversió de l'excés de diòxid de carboni al'atmosfera en combustibles que es puguin utilitzar com a emmagatzematge d'energia. No obstant això, el diòxid de carboni és una molècula molt estable i és difícil fer-la reaccionar amb altres elements. En definitiva, és una mica com un amant desafortunat, que no vol intentar lligar amb ningú més. Però en l’amor sempre existeix el company perfecte: en el cas del diòxid de carboni és l'electró. Aquesta partícula carregada és molt inestable i plena d'interès, per tant, molt atractiva. És l'únic element que pot enamorar novament el misantrop del CO₂. Com podem fer que es coneguin? En general, els tímids en l'amor necessiten l'ajuda dels seus amics. El mateix passa en la ciència. Un element, el catalitzador, fa que el diòxid de carboni i l'electró puguin trobar-se, com faria un bon amic...

Edat recomanada: 16-18 anys

Durada de l'activitat: uns 30 minuts

Necessitats: ordinador i projector

Qui la imparteix: Federico Dattila, doctorand de l'Institut Català d'Investigació Química (ICIQ). Grup de la Prof. Núria López


“Beure aigua et pot matar” (reservada)

Aquesta xerrada pretén estimular el pensament crític dels estudiants de secundària davant de l'allau d'informació que reben sobre aliments o productes tòxics i substàncies miraculoses. Parlarem de conceptes clau en toxicologia com  dosi, efecte, intoxicació aguda i crònica, etc. i aprendrem a destapar “boles” aplicant el mètode científic. També parlarem de les tècniques analítiques capdavanteres que s'utilitzen per detectar tòxics i contaminants als aliments i al medi que ens envolta i la importància que tenen en el diagnòtcis de malalties, en les ciències forenses i en el control del dopatge. La xerrada es pot completar amb un taller o demostració sobre cromatografia en capa fina (una tècnica analítica de separació de compostos), amb mostres d'aliments o amb tintes.

Edat recomanada: de 14 a 16 anys

Durada de l'activitat: 30-45 minuts

Necessitats: ordinador i projector (en cas que es faci alguna demostració, ja es parlarà amb la investigadora)

Qui la imparteix: María García-Altares, investigadora Beatriu de Pinós del grup Mil@b del Departament d’Enginyeria Electrònica, Elèctrica i Automàtica de la URV


"Combatre la desinformació: la iniciativa Learn to Check" (reservada)

Què entenem per fake news? Què és la desinformació? Com ens podem defensar de la informació falsa? Per respondre tot això neix la plataforma Learn To Check, una pàgina web de recursos en línia per verificar informació, imatges, web i xarxes dissenyada per les periodistes i investigadores Nereida Carrillo (UAB) i Marta Montagut (URV), a partir de l'experiència dels tallers "Que no te la cuelen" de verificació digital.

Edat recomanada: de 12 a 18 anys

Durada de l'activitat: 60 minuts

Necessitats: ordinador, projector, pantalla, connexió a inernet i so

Qui la imparteix: Marta Montagut Calvo, investigadora del Departament d'Estudis de Comunicació de la URV