A continuació podeu veure les xerrades i tallers que ofereixen investigadores i investigadors de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i dels quatre instituts de recerca (ICIQ, ICAC, IISPV i IPHES) en el marc de la Nit Europea de la Recerca. Les conferències tindran lloc als centres, de manera presencial, la setmana del 22 al 30 de setembre de 2025 i s'han de reservar prèviament.
Per fer-ho, podeu enviar un correu a comciencia@urv.cat amb el nom del centre, el títol de la xerrada o taller que demaneu i el dia de la setmana i l'hora que us aniria bé. Ens posarem en contacte amb vosaltres tan aviat com sigui possible per confirmar la vostra reserva.
Les peticions d’accepten per ordre d'inscripció i estan limitades a un màxim de dues xerrades o tallers per centre educatiu.
Abans de sol·licitar una activitat, tingueu en compte la seva disponibilitat:
🟢 Disponible
🔴 Reservada
Oferta de xerrades:
Viure [gràcies a/amb/a pesar de] la intel·ligència artificial 🟢
Concebem la intel·ligència artificial (IA) com una caixa negra, i no hauria de ser així. En aquesta xerrada d'imminent actualitat revisem les eines IA que ens envolten, inspeccionant des de la seva arquitectura fins al seu funcionament. Comparem les seves similituds i diferències amb altres aplicacions «clàssiques» i les implicacions globals d'utilitzar-les assíduament. A més, expliquem les nocions bàsiques del seu algorisme i discutim sobre la seva capacitat de raonar i pensar, enfocant-nos en el futur laboral i social. Els alumnes podran aprofitar d'un seminari diferent i crític, obert a la discussió i a la participació, que va molt més enllà d'una presentació tècnica.
Edat recomanada: 4t d’ESO i Batxillerat
Durada: 60 minuts
Necessitats: Ordinador i projector
Idioma: Català
Activitat presentada per Germán Telmo Eizaguirre, investigador del Departament d'Enginyeria Informàtica i Matemàtiques.
La revolució de la IA: explorant el futur avui 🟢
Benvinguts al fascinant món de la intel·ligència artificial (IA) i el seu increïble impacte en la nostra vida present i futura! En aquesta xerrada emocionant, ens submergirem en els secrets darrere de la creació de la IA, des de com es recullen i preparen les dades fins a com s'entrenen i despleguen de manera segura aquests sistemes autònoms. Descobrirem com la computació a la núvol s'adapta perfectament a les enormes necessitats de processament i emmagatzematge que requereix la IA, permetent avanços impressionants en recerca i ciència. Imagina poder explorar nous materials, avançar en la medicina i revolucionar l'enginyeria amb l'ajuda de la IA! Des d'ajudar els metges a diagnosticar malalties fins a trobar solucions innovadores per als reptes tecnològics del futur, la IA està transformant radicalment el món en què vivim. Uneix-te a nosaltres per vislumbrar un futur emocionant, on la IA no només sigui una eina, sinó una companya en el nostre viatge de descobriment científic i tecnològic. Prepara't per a un viatge increïble mentre explorem el potencial il·limitat de la intel·ligència artificial!
Edat recomanada: ESO i Batxillerat
Durada: 60 minuts
Necessitats: Ordinador i projector
Idioma: Català
Activitat presentada per Daniel Alejandro Coll Tejada, investigador del Departament d'Enginyeria Informàtica i Matemàtiques.
Blockchain: més enllà de les criptomonedes 🟢
Avui en dia, les criptomonedes són un tema de debat recurrent entre molts joves. Malgrat això, la majoria desconeixen la tecnologia que hi ha darrere i els perills que les envolten. L'objectiu d'aquesta presentació és oferir una introducció a la tecnologia blockchain, explicant-ne el funcionament, presentant-ne els avantatges i inconvenients i mostrant quines aplicacions reals té. A més, també s'ofereix una visió crítica sobre les criptomonedes i els seus riscos associats.
Edat recomanada: Batxillerat
Durada: 60 minuts
Necessitats: Ordinador i projector
Idioma: Català
Activitat presentada per Miquel Guiot, investigador del Departament d'Enginyeria Informàtica i Matemàtiques.
IA generativa i la capsa de Pandora 🟢
El fenomen de la intel·ligència Artificial (IA) generativa ha marcat un punt d'inflexió en la relació entre la tecnologia i la societat, obrint una capsa de Pandora plena de nous problemes a considerar. Aquesta xerrada s'endinsarà en els fonaments de l'aprenentatge automàtic i en la seva aplicació en la creació d'eines com ChatGPT. A més, s'examinaran casos específics que posen de manifest els actuals riscos de la IA generativa.
Edat recomanada: Batxillerat
Durada: 60 minuts
Necessitats: Ordinador i projector
Idioma: Català
Activitat presentada per Benet Manzanares, investigador del Departament d'Enginyeria Informàtica i Matemàtiques.
Microplàstics dins del cos 🟢
La xerrada tractarà sobre els microplàstics i com arriben a l'interior del nostre cos a través de l'aire, l'aigua i els aliments. A més, realitzarem un petit taller interactiu amb un joc de taula tipus Trivial, on els participants hauran de superar diverses proves per posar a prova els seus coneixements d'una manera lúdica i educativa.
Edat recomanada: ESO i Batxillerat
Durada: 60 minuts
Necessitats: Ordinador i projector
Idioma: Català
Activitat presentada per Celia Uroz Mas, Helena Clavero Mestres, Andrea Barrientos Riosalido, investigadores del Departament de Bioquímica i Biotecnologia.
Ultraprocessats: el costat ocult del que mengem 🟢
Els aliments ultraprocessats són omnipresents en el nostre dia a dia: galetes, cereals, plats preparats, refrescos... però, sabem realment què contenen i com afecten la nostra salut? Aquesta activitat ens convida a descobrir el costat ocult dels ultraprocessats: com es fabriquen, quins ingredients amaguen i quin impacte tenen en el nostre organisme i en els nostres hàbits alimentaris. A més, aprendrem a llegir i interpretar les etiquetes dels productes alimentaris per detectar fàcilment aquells que són ultraprocessats i prendre decisions més informades a l'hora de comprar. A través d'una explicació clara, dinàmica i basada en l'evidència científica, oferirem eines pràctiques per identificar aquests productes i reduir-ne el consum, fomentant una alimentació més saludable i conscient.
Edat recomanada: ESO i Batxillerat
Durada: 60 minuts
Necessitats: Ordinador i projector
Idioma: Català
Activitat presentada per Cristina Jardí Piñana, Nerea Becerra Tomás, investigadores del Departament de Ciències Mèdiques Bàsiques.
Descarbonitzar el futur: molts camins i un objectiu 🟢
En els darrers decennis, l'acumulació a l'atmosfera del diòxid de carboni (CO2), un gas amb efecte hivernacle, ha provocat l'augment de la temperatura mitjana del planeta que està derivant en canvis en el clima amb efectes devastadors. Els organismes internacionals han acordat abordar el problema i fomentar el que s'anomena la descarbonització, és a dir, la reducció de la presència del CO2 a l'atmosfera. Aquest objectiu implica molts aspectes que van des de la reducció de les emissions, la captura del CO2 i el seu us, i, finalment, la creació d'un marc legal per potenciar la implicació de tots els agents involucrats. En aquesta micro-xerrada convidarem a la reflexió sobre els diferents camins que hi ha amb el mateix objectiu.
Edat recomanada: ESO i Batxillerat
Durada: 60 minuts
Necessitats: Ordinador, projector i taula per a fer experiments
Idioma: Català
Activitat presentada per Estela Rivas Nieto, investigadora del Departament de Dret Privat, Processal i Financer, i Fèlix Llovell Ferret, investigador del Departament d’Enginyeria Química.
Bases per una transició energètica justa: models d'implantació de renovables 🟢
Xerrada per exposar l'actual sistema de generació i consum elèctric en l´àmbit de Catalunya, basat en un model centralitzat fòssil i nuclear, i plantejar alternatives d'implantació d'energies renovables alineades amb la Llei 16/2017 del Canvi Climàtic, que promou un model descentralitzat basat en energies renovables.
Edat recomanada: 4t d’ESO i Batxillerat
Durada: 60 minuts
Necessitats: Ordinador i projector
Idioma: Català
Activitat presentada per Sergi Saladié Gil, investigador del Departament de Geografia.
Consumer literacy: som consumidors alfabetitzats? 🟢
Aquesta xerrada introduirà els estudiants al concepte de consumer literacy o alfabetització del consum. Com comprem? Entenem i podem processar de manera eficient i eficaç la informació del packaging i dels anuncis? Podem comparar fàcilment els preus a la mateixa categoria de productes? Prenem decisions de consum conscients? Aquestes i altres qüestions es relacionen amb la nostra alfabetització com a consumidors.
Edat recomanada: ESO i Batxillerat
Durada: 60 minuts
Necessitats: Ordinador i projector
Idioma: Castellà
Activitat presentada per Eleni Papaoikonomou, investigadora del Departament de Gestió d’Empreses.
Quant en sabem de psicologia? Mites populars i realitats sorprenents 🟢
A la societat existeixen múltiples imprecisions sobre la psicologia com a disciplina i el seu corpus de coneixements. Aquesta conferència pretén contribuir a millorar aquesta situació. Per fer-ho, es planteja una activitat dividida en tres parts: (1) breu exposició sobre què és i què no és psicologia, (2) petits experiments a realitzar in situ per conèixer millor com funciona la nostra ment, (3) exposició d'afirmacions que poden estar recolzades empíricament o, per contra, constituir mites sense fonament. L'activitat està plantejada per a que sigui altament interactiva: els alumnes podran participar contínuament, ja que s'efectua en format pregunta-resposta.
Edat recomanada: 4t d’ESO i Batxillerat
Durada: 50 minuts
Necessitats: Ordinador i projector
Idioma: Català
Activitat presentada per Daniel Huete-Pérez, investigador del Departament de Psicologia.
Rachel Carson, una dona pionera al medi ambient 🟢
En la xerrada es fa un recorregut per la vida de Rachel Carson, una científica nord-americana que va establir les bases de per a la consciència ambiental. El seu llibre "Primavera silenciosa, publicat el 1962, va ser clau per a que es prohibissin alguns plaguicides nocius que s'estaven aplicant de manera indiscriminada. Aquesta científica es va passar anys recopilant dades sobre l'impacte d'aquest tipus de substàncies emprades de manera habitual, com el DDT, que s'acumulaven de manera invisible a la cadena alimentària i causaven greus danys a la flora i la fauna, i també constituïen un risc seriós per a la salut humana. Gràcies a la seva recerca va sorgir l'agencia de protecció ambiental americana (EPA) i es va començar a prendre consciència de la necessitat de vetllar per al medi ambient.
Edat recomanada: 4t d'ESO i Batxillerat
Durada: 50 minuts
Necessitats: Ordinador i projector
Idioma: Català
Activitat presentada per Carme Aguilar Anguera, investigadora del Departament de Química Analítica i Química Orgànica.
És segura l'aigua que consumim? 🟢
S'explica del cicle urbà de l'aigua per a potabilitzar-la i també de fonts possibles de contaminants i d'accions que podem fer nosaltres per intentar contribuir a la millora d'aquest recurs.
Edat recomanada: 2n, 3r i 4t d'ESO i Batxillerat
Durada: 50 minuts
Necessitats: Ordinador i projector
Idioma: Català
Activitat presentada per Carme Aguilar Anguera, investigadora del Departament de Química Analítica i Química Orgànica.
Marie Curie, una dona avançada al seu temps 🟢
Recorregut per la vida de Marie Curie, fent èmfasi a les troballes científiques més rellevants que va fer.
Edat recomanada: 3r i 4t d'ESO i Batxillerat
Durada: 50 minuts
Necessitats: Ordinador i projector
Idioma: Català
Activitat presentada per Carme Aguilar Anguera, investigadora del Departament de Química Analítica i Química Orgànica.
Arqueolab: descobrim la prehistòria! 🟢
L'IPHES a les escoles! Posa't en la pell dels arqueòlegs i arqueòlogues de l'IPHES. Des de l'excavació a experiments en els nostres laboratoris arqueològics descobreix la prehistòria i el treball que realitzem en el nostre centre d'investigació.
Edat recomanada: ESO i Batxillerat
Durada: 90 minuts
Necessitats: Ordinador i projector
Idioma: Català
Activitat presentada per Andrea Alias Sotos, investigadora de l’Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES)
Sí, encara evolucionem! 🟢
Sovint pensem que l'evolució humana fou un procès de la prehistòria, de fa milers d'anys. Però, continuem evolucionant. I, de vegades, patint les conseqüències de cossos que encara tenen més a veure amb els nostres avantpassats que amb els avenços tecnològics del present.
Edat recomanada: ESO i Batxillerat
Durada: 60 minuts
Necessitats: Ordinador i projector
Idioma: Català
Activitat presentada per Marina Lozano Ruiz, investigadora de l’Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES)
Materia condensada: el que passa quan els àtoms s'organitzen 🟢
És una visió general sobre què és la matèria condensada. D'una banda, la importància de l'ordenació atòmica i quines conseqüències té, i de l'altra, com podem aprofitar aquestes propietats en benefici nostre.
Edat recomanada: segon cicle d’ESO i Batxillerat
Durada: 60 minuts
Necessitats: Ordinador i projector
Idioma: Castellà
Activitat presentada per Maria Jesus Ramirez, investigadora de l'Institut Català d'Investigació Química (ICIQ)
Bacteris en equip: més units, més forts 🟢
Els bacteris poden unir-se i formar biopel·lícules: comunitats enganxoses que s'adhereixen a superfícies i resisteixen els antibiòtics. Tot i que no les veiem, poden causar grans problemes en salut.
Edat recomanada: ESO
Durada: 60 minuts
Necessitats: Ordinador i projector
Idioma: Castellà
Activitat presentada per Alba Sánchez Morillo, investigadora de l'Institut d'Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV)
Quan el cap ens juga males passades: entendre els riscos per a la salut mental 🟢
Taller participatiu per a estudiants de secundària que explora com els factors genètics i ambientals influeixen en la salut mental durant l'adolescència. Mitjançant dinàmiques com la balança de la salut mental i situacions de la vida real, els participants reflexionen sobre la vulnerabilitat, la resiliència i la importància dels factors protectors. L'activitat fomenta la comprensió, la desestigmatització i l'autocura.
Edat recomanada: ESO i Batxillerat
Durada: 90 minuts
Necessitats: Ordinador, projector i pissarra gran (convencional o magnètica).
Idioma: Català
Activitat presentada per Lourdes Martorell, investigadora de l'Institut d'Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV)